UCHWAŁA NR XIII/147/12
RADY MIEJSKIEJ W KOBYŁCE
z dnia 1 lutego 2012 r.
w sprawie przyjęcia stanowiska przez Radę Miejską w Kobyłce w sprawie aktualizacji programu Budowy
Dróg Krajowych na lata 2011 -2015
Na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorzadzie gminnym ( Dz. U. z 2001 roku, Nr
142, poz. 1591 z póżn. zm.1) uchwala się, co następuje:
§ 1. Przyjmuje się „Stanowisko Rady Miejskiej w Kobyłce w sprawie aktualizacji Programu Budowy Dróg
Krajowych na lata 2011-2015”, przyjętego uchwałą Rady Ministrów nr 10/2011 z dnia 25 stycznia 2011 roku
stanowiące załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Przekazanie uchwały Prezesowi Rady Ministrów, Ministrowi Transportu, Budownictwa i Gospodarki
Morskiej, Przewodniczącemu Komisji Infrastruktury Sejmu RP, Wojewodzie Mazowieckiemu, Marszałkowi
Województwa Mazowieckiego oraz Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad powierza się
Burmistrzowi Miasta Kobyłka.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodnicząca Rady Miejskiej
Ewa Jaźwińska
Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr
153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568, z 2004r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz.
1203, z 2005r. Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz. 1457, z 2006r. Nr 17, poz. 128 i Nr 181, poz. 1337, z 2007r. Nr 48, poz. 327,Nr 138, poz. 974 i Nr 173, poz. 1218, z 2008r. Nr 180, poz. 1111 i Nr 223, poz. 1458, z 2009r. Nr 52, poz. 420 i Nr 157, poz.1241, z 2010r. Nr 28, poz. 142, Nr 28, poz. 146, Nr 106, poz. 675 i Nr 40, poz. 230, z 2011r. Nr 21, poz. 113, Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz. 777, Nr 217, poz. 1281, z 2012r. Nr 149, poz. 887.
Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr XIII/147/12
Rady Miejskiej w Kobyłce
z dnia 1 lutego 2012 r.
Stanowisko Rady Miejskiej w Kobyłce w sprawie aktualizacji Programu Budowy Dróg Krajowych na lata
2011 - 2015
W związku z planowaną aktualizacją Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011 – 2015 („PBDK”)
wynikającą m.in. z oszczędności poczynionych na inwestycjach infrastrukturalnych, Rada Miejska w Kobyłce
wnioskuje o umieszczenie budowy obwodnicy Marek, czyli budowy drogi S8 na odcinku od ul. Piłsudskiego
w Markach (węzeł Marki) do węzła Drewnica wraz z węzłem oraz budowy drogi S8 na odcinku Radzymin –
Marki (zadania 17 i 18 w Załączniku 2) , w Załączniku 1 Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 20112015.
Uzasadnienie:
Droga krajowa nr 8 w Markach jest jednym z najbardziej zatłoczonych odcinków dróg w Polsce. Wszelkie
rezerwy przepustowości zostały już wyczerpane. Wstępne wyniki pomiaru ruchu wykonane w 2010 r. wykazują
średniodobowy ruch pojazdów samochodowych („SDR”) na poziomie 58 tys. pojazdów na dobę. Istotne jest, iż
znaczna część pojazdów przejeżdżających przez Marki to samochody ciężarowe, co wynika
z tranzytowego charaktery drogi krajowej nr 8.
Dla powiatu wołomińskiego budowa obwodnicy Marek jest jedną z najważniejszych inwestycji, która
usprawniłaby życie mieszkańców. Dogodne połączenie powiatu ze stolicą za sprawą obwodnicy Marek
przyczyni się do znacznego wzrostu gospodarczego tego regionu. Należy mieć na uwadze, że al. Marszałka
J. Piłsudskiego w Markach, która jest częścią drogi krajowej nr 8 posiada wymiar nie tylko lokalny, ale również
regionalny i międzynarodowy. Służy ona nie tylko dojazdom do Warszawy mieszkańcom Marek, Radzymina
czy Klembowa, ale znajduje się ona na trasie, jaką pokonywać muszą kierowcy udający się do Wyszkowa,
Łomży oraz Białegostoku, a także jest odcinkiem trasy Via Baltica o wymiarze międzynarodowym prowadzącej
na Litwę, Łotwę i Estonię.
Należy podkreślić, że 2 grudnia 2011 roku Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał Decyzję
Środowiskową dla odcinka drogi Marki (Drewnica) – Radzymin. Odcinek drogi Marki (Piłsudskiego) – Marki
(Drewnica) ma również ważną Decyzję Środowiskową. Z tego powodu cały odcinek Obwodnicy Marek ma
ważną dokumentację środowiskową.
Obwodnica Marek, jako jedyny odcinek drogi ekspresowej S8, planowana jest do realizacji po 2013. Jeżeli te
zamierzenia zostaną zrealizowane, to cała droga ekspresowa S8 będzie ukończona, włącznie z newralgicznymi
elementami takimi jak Most Grota Roweckiego. Już w połowie 2012 roku, droga ekspresowa S8 od strony
Warszawy będzie kończyć się w Markach, przechodząc z pięciopasowego bezkolizyjnego przekroju w każdym
kierunku do dwóch pasów z kolizyjnymi skrzyżowaniami przeciętnie co 500 metrów oraz wyjazdami z posesji.
W 2012 r. wszystkie większe miejscowości od Warszawy do Białegostoku będą miały obwodnice ekspresowe -
za wyjątkiem Marek. Dodatkowym argumentem jest ogłoszenie przetargu na kontynuację projektowania
i przebudowę drogi S8 od węzła Modlińska do węzła Powązkowska, który ma być oddany do ruchu po
modernizacji na koniec 2014 roku. Oddanie tego odcinka do użytkowania przy równoczesnym braku
Obwodnicy Marek doprowadzi do paraliżu komunikacyjnego.
Podsumowanie
Biorąc pod uwagę powyższe argumenty, zwracamy się z prośbą o aktualizację PBDK w zakresie Obwodnicy
Marek i przeniesienie Zadań 17 i 18 do Załącznika 1. W 2009 mieszkańcy Marek zorganizowali akcję „TAK dla
Obwodnicy MAREK” - pozytywną akcję obywatelską, podczas której zebrano 11 tys. podpisów za realizacją
inwestycji. Mieszkańcy powiatu wołomińskiego, mieszkańcy Warszawy, kierowcy podróżujący przez Marki
liczą na szybką budowę obwodnicy Marek.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Miasta Kobyłka